Skocz do zawartości

FORUM SZYNSZYLE używa plików cookies. Przeczytaj Polityka prywatności aby zobaczyć więcej szczegółów. Aby zamknąć i nie pokazywać już tej wiadomości kliknij przycisk:    AKCEPTUJĘ PLIKI COOKIES I POLITYKĘ PRYWATNOŚCI
AKCEPTUJĘ PLIKI COOKIES I POLITYKĘ PRYWATNOŚCI
Czy wiesz, że... szynszyla może dożyć 20 lat? -

szynszyla może dożyć 20 lat?








Zdjęcie
* * * * * 1 głosów

lecimy dalej :)

Napisane przez radex171 , 08 maj 2015 · 1232 Wyświetleń

Witam wszystkich, jako że dzisiaj idę na 12 godzin do pracy, to szybciutko coś skrobnę aby ruszyć z tematem dalej. Mam nadzieje że ostatni wpis nie był jakiś zabójczy dla Was i daliście sobie radę :).

Ok więc wiemy co to jest metar, jak go odczytać i jak się wybiera pas startowy.

Co dalej? zaczniemy od tego co kiedyś wiele razy powtarzałem. Mianowicie od lotów VFR (visual flight rules).
Jak sama nazwa mówi loty na widoczność a co za tym idzie aby ta widoczność była odpowiednia, to metar musi być odpowiedni i tak oto są pewne minima pogodowe które zezwalają lub nie na takie loty.

w klasie przestrzeni C – odległość pozioma od chmur 1500 m i pionowa 300 m, wymagana widzialność w locie 5 km;

w klasie przestrzeni G – na i poniżej 900 m AMSL lub 300 m nad terenem, w zależności co jest wyższe, z dala od chmur i z widocznością ziemi lub wody, widzialność w locie 5 km.

Teraz pytanie co to jest ta przestrzeń C oraz G. Jest to przestrzeń w której © jesteśmy kontrolowani przez kontrolera i musimy wykonywać jego polecenia a (G) jest przestrzenią wolną od kontroli i jest ona wydzielona tak, że znajdujemy się z dala od większych samolotów. Jednocześnie trzeba pamiętać, że loty VFR wykonujemy awionetkami lub mniejszymi samolotami. Przestrzeń G ogólnie jest to przestrzeń z dala od lotnisk kontrolowanych ( terytorium jest oznaczone na mapach VFR) a co do wysokości jest to wysokośćod 0 ft (stóp) do poziomu lotu FL095.

I teraz zaczyna się zazębianie i muszę to też wyjaśnić... bo jak widzicie omówiłem Wam warunki do lotów VFR i trzeba było wyjaśnić co to jest strefa G (niekontrolowana) oraz C (kontrolowana) i jak się ją określa a do tego jest potrzebne wyjaśnienie co to jest poziom lotu.

Więc na spokojnie. Po pierwsze miarą wysokośći są stopy (FT) a nie metry (chociaż na mapach też wysokości są podane w metrach). i tak oto od 0FT do 6500 FT mówimy o tysiącach stóp, ze względu na ciśnienie lokalne... Pamiętacie jak Wam mówiłem że ciśnienie jest wprowadzane do systemu? dlatego że na podstawie lokalnego ciśnienia np. panującego we Wrocławiu czy Poznaniu, ustawiamy wysokość. Jeśli ciśnienie się zmieni w rzeczywistości a my ustawimy je po "staremu" czyli np. z wiadomości metar z dnia wczorajszego, to okaże się że lotnisko nie jest na wysokości np. 250 ft a 320 ft... chyba smoleńskiej sprawy nie muszę Wam mówić... tam między innymi doszło przez to do katastrofy ale o tym inny temat. Dlatego jeślibyśmy wszędzie ustawiali to samo ciśnienie to okazałoby się że lotnisko w Gdańsku jest na tej samej wysokości co w Krakowie, które jest bliżej gór.
Ale do rzeczy. od 0 ft do 6500ft ustawiamy ciśnienie lokalne np 1020 hPa a przekraczając 6500ft ustawiamy ciśnienie na standardowe tzn. 1013hPa tzw. ciśnienie standardowe (przeważnie jest do tego specjalny przycisk na panelu samolotu aby nie wprowadzać ręcznie i zaoszczędzić czas). i wtedy od 6500 ft w górę mówimy o poziomach lotu np. FL (flight level) 090 jest to 9000 stóp. dlaczego się ustawia standardowe? tak samo jak w przypadku poprzedniego przykładu wyobraźcie sobie że piloci nie zmieniają tego i pilot lecący z gdańska ustawia ciśnienie lokalne np na 1020hPa a z krakowa na 999hPa. jeśli jeden i drugi stwierdziłby że są na wysokości FL 100 to tak naprawdę pilot z Krakowa mógłby być na wysokości 10 000FT lecz ten z Gdańska byłby już na 10 700FT. Nie trudno domyśleć się czym mogłoby się to skończyć gdyby kontroler widział że oba samoloty są na tej samej wysokości a w rzeczywistości byłoby inaczej.

Dlatego od 0ft do 6500ft działamy na ciśnieniu lokalnym w danej miejscowości a po przekroczeniu wchodzimy na standardowe i wysokość podajemy w poziomach lotu FL. inaczej sprawa się ma przy zniżaniu bo wtedy jeśli cisnienie lokalne jest niższe niż 998hPa to z FL na tysiące stóp przełączamy się już na wysokości FL90 natomiast jeżeli ciśnienie jest wyższe niż 998hPa wtedy przełączamy na lokalne na wysokości FL080... wiem że zapytacie się ale jak to jak wznosimy to już przełączamy się na 6500 na FL a przy zniżaniu na FL090 albo FL080? to co z tymi 2,5 tysiącami stóp różnicy?. Tam kontrolerzy nie ustawiają samolotów aby lecieli na tej wysokości własnie ze względu na poziom przejściowy.

jak już wytłumaczyliśmy sobie poziomy lotów to teraz mogę Wam pokazać jak zbudowane są te przestrzenie C oraz G

Załączona grafika

jak widzicie strefa CTR oraz TMA jak i latanie na wysokości powyżej FL 095 jest w strefie C czyli kontrolowanej natomiast strefa poza CTR TMA i na wysokości od 0 do 6500ft jest to ta strefa niekontrolowana. Co to jest strefa CTR oraz TMA to następnym razem. Jednocześnie dodam, że mimo braku obowiązku składania planu lotu latając w strefie G i tylko G, należy jednak ten plan lotu złożyć (loty w strefie G można zaczynać np. z lotnisk aeroklubowych w warszawie chociażby babice). Wtedy kontaktujemy się z tzw. FIS-em który nam pomoże, mówiąc o tym czy jakiś inny VFR lata w okolicy czy nie, natomiast wlatując to strefy kontrolowanej plan lotu musimy mieć i tak samo jeśli wystartujemy z lotniska aeroklubowego i lecimy do innego to w locie dobrze jest zostać na nasłuchu kontrolera odpowiadającego za daną strefę... ale do tego też wrócę.

Jak sami widzicie, jedno jest połączone z kolejnym a kolejne następnym tematem i nie da się tego tak za jednym razem omówić, dlatego rozbijam to wszystko na takie fragmenty aby każdy mógł zrozumieć. :)






Niby napisane prosto, ale wszystko wydaje się bardzo trudne :o
    • 0
  • Zgłoś
Trudne dopiero sie zacznie hehehe... Pare razy sie przeczyta pozniej podczas lotu wyjasnie i bedzie git :)
    • 0
  • Zgłoś
Zdjęcie
kasiak010586
maj 10 2015 10:52
o rany ale mało zrozumiałam :/
    • 0
  • Zgłoś

Grudzień 2019

P W Ś C P S N
      1
2345678
910111213 14 15
16171819202122
23242526272829
3031     

Ostatnie wpisy

Ostatnie komentarze