Skocz do zawartości

FORUM SZYNSZYLE używa plików cookies. Przeczytaj Polityka prywatności aby zobaczyć więcej szczegółów. Aby zamknąć i nie pokazywać już tej wiadomości kliknij przycisk:    AKCEPTUJĘ PLIKI COOKIES I POLITYKĘ PRYWATNOŚCI
AKCEPTUJĘ PLIKI COOKIES I POLITYKĘ PRYWATNOŚCI
Czy wiesz, że... kolby zawierające produkty piekarnicze są niezdrowe? -

kolby zawierające produkty piekarnicze są niezdrowe?




Witamy na FORUM SZYNSZYLE


Logowanie »  Zaloguj korzystając z Facebooka

Rejestracja
Witamy na FORUM SZYNSZYLE!

Zaloguj się lub zarejestruj aby w pełni korzystać z zasobów forum.

Jeżeli miałaś / miałeś konto na starym forum koniecznie zajrzyj tu: LISTA SPRAW PO MIGRACJI
 
Guest Message by DevFuse

Zdjęcie

Na co zwrócić uwagę wybierając zwierzę z domowej hodowli?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
2 odpowiedzi w tym temacie

#1 didaś

didaś

    Nadworny medyk Miłościwie Panującego Dyktatora

  • Administracja
  • 3216 postów
  • Wiek: 32
  • Płeć:Kobieta
  • LokalizacjaKraków
  • Województwo:Małopolskie

Napisano 03 wrzesień 2014 - 18:14

Pierwszym krokiem po zakończeniu przygotowań (zakupie wyposażenia, zapasów żywieniowych, rozejrzeniu się za lekarzem weterynarii, znającym się na szynszylach) do zamieszkania razem z szynszylą, jest wybór odpowiedniego miejsca, skąd weźmiemy zwierzaka.

Można skierować swoje kroki do sklepu, jednak nie jest to dobry pomysł, ponieważ zwierzaki trafiające do sklepów, mają rodziców nieznanego pochodzenia. Sprawa rodziców naszego zwierzaka jest bardzo ważna- nie wszystkie odmiany kolorystyczne można ze sobą krzyżować, nie w każdym momencie życia zwierzaka można go rozmnażać i wreszcie- nie każde zwierzę jest idealnie zdrowe, żeby można było wykluczyć wystąpienie podobnych schorzeń u potomstwa.

Najsensowniejsze wydaje się przygarnięcie zwierzaka z adopcji, ale jeśli koniecznie chcemy zwierzę kupić, wybierzmy albo doświadczoną fermę, albo dobrą, doświadczoną, odpowiedzialną hodowlę domową.


Na co zwrócić uwagę przy wyborze hodowli domowej?


1. Data powstania hodowli.

Taka informacja pozwoli nam zorientować się od jak dawna dana hodowla istnieje, jakie doświadczenie ma hodowca.

2. Warunki panujące w hodowli.

Przez Internet można zrobić początkowe rozeznanie- większość hodowli ma swoje strony internetowe. Najlepiej oczywiście odebrać zwierzątko osobiście, to pozwoli nam porównać warunki ze zdjęć z rzeczywistymi.

Popatrzmy na klatki, woliery, wybiegi. Zwróćmy uwagę na to, czy zwierzęta mają zapewnioną odpowiednią przestrzeń, czy mają czysto (ściółka, o ile bobki są naturalnym jej elementem w pewnej ilości ;-) o tyle zauważymy, czy jest odpowiednio często wymieniana; miseczki- do miseczek zwierzaki mają tendencję do znoszenia czegokolwiek, co znajdą w klatce, ale zobaczymy czy nie są plastikowe, brudne; poidła- czy woda, jak i same poidła, są czyste; czy domki, półki widzą co jakiś czas gąbkę z wodą), czy wypuszczane są na wybiegi, gdzie i na jaki czas.


3. Pochodzenie szynszyli.

Dowiedzmy się wszystkiego dotyczącego rodziców danego malucha. Istotne są tu takie informacje, jak ich:

- wiek (szynszyle mogą być łączone dopiero od 8 miesiąca życia, literatura podaje również wcześniejszy wiek dla hodowli fermowych, ale dla dobra zwierzątka przyjmujemy 8 miesiąc; hodowcy często przyjmują jako wiek maksymalny rozmnażanej samicy 5 lat);

- waga (powyżej 500 gramów przed dopuszczeniem do rozrodu);

- odmiana kolorystyczna (ma to duże znaczenie z tego powodu, że potomstwo z niektórych krzyżówek ma wady letalne);

- ilość maluchów w ciągu roku (zbyt częste mioty są bardzo obciążające dla zdrowia samicy, zwracajmy uwagę na to, aby samiec nie był dopuszczany do samicy podczas rui poporodowej- w dobrej hodowli samiec po każdym miocie powinien być odseparowany na około 2 tygodnie, żeby nie dopuścić do zapłodnienia samicy bezpośrednio po trwającej około 112 dni, obciążającej organizm, ciąży), najzdrowiej dla samicy jest mieć do 2 miotów w ciągu roku, nie mogą to być mioty w odstępie 3-4 miesięcy, to zdecydowanie za mało dla samicy;

- czy wśród poprzednich miotów wystąpiły jakieś wady genetyczne, jeśli tak- szynszyle takie nie powinny być dalej rozmnażane i mieć dalszego potomstwa;

Dodatkowo zapytajmy o możliwość udostępnienia zdjęć rodziców, malucha. Domowi hodowcy często kolekcjonują takie zdjęcia, nawet od pierwszych chwil zwierzątka.

4. Młoda szynszyla.


Musimy wiedzieć:

- w jakim wieku jest wydawany maluszek (zwróćmy tu uwagę na minimalny wiek, w którym maluch może zostać wydany do nowego domu- są to 3 miesiące, nie mniej, ponieważ szynszylątka aż do tego wieku powinny przebywać z mamą z racji tego, że korzystają jeszcze z jej mleka, nawet jeśli jedzą już suchą karmę, siano i zioła);

- jaka była waga maluszka od początku (po urodzeniu waga zwierzątka powinna oscylować przy 50 gramach) aż do momentu wydania (normalne jest około 300 gramów w 3 miesiącu). Domowi hodowcy regularnie ważą zwierzątka (pomiar wagi pomaga wychwycić wcześnie ewentualne problemy zdrowotne lub tuż po urodzeniu, czy maluch nie jest odtrącany);

- koniecznie dowiedzmy się czy szynszyla chorowała, a jeśli tak, to poprośmy o informacje o dotychczasowym leczeniu (historia choroby od weterynarza lub hodowcy)

5. Ewentualny rozród (sugerujemy nie rozmnażać szynszyli, ale informację taką powinniśmy jednak uzyskać od hodowcy).

Hodowca powinien powiedzieć czy dany maluch nadaje się do dalszego rozrodu czy nie.

6. Kontakt hodowcy z nowym opiekunem.

Hodowca po wydaniu malucha powinien mieć kontakt z właścicielem- chodzi tu o porady dotyczące małej szynszyli związane z żywieniem, pielęgnacją, zachowaniem, leczeniem. Powinniście wiedzieć, że do hodowcy spokojnie możecie zwrócić się z prośbą o radę.


To najważniejsze informacje o samej hodowli. Co z samym szynszylątkiem?

Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

1. Wygląd:

Uszy- nie powinny być oklapnięte, powinny być czyste
Oczy- nie zamglone, w okół oczu futro powinno być suche
Futro- gęste, puszyste, bez ubytków (ubytki mogą świadczyć o chorobach skóry)
Pyszczek- szynszyla nie powinna się ślinić (futro w okolicach pyszczka powinno być suche, mokre futerko w tej okolicy może świadczyć o problemach z zębami)
Okolice ogona- futro pod ogonem powinno być czyste, niezabrudzone moczem

2. Karma, jaką maluch był karmiony.

Powinniśmy dostać zapas karmy dla zwierzątka na okres przestawiania go na tę, którą my będziemy podawać. Najlepiej, żeby karma była na tyle sensowna, żebyśmy nie musieli jej zmieniać.

3. Ponownie- wiek.

Nie chodzi tu o 1 dzień w tę stronę czy w tę, ale często pseudohodowcy ogłaszają szynszyle o wiele młodsze np. 1,5-miesięczne. ABSOLUTNIE nie kupujemy takich maluchów, które powinny być jeszcze z mamą. Na fermach zwierzątka oddzielane są od matek w wieku 52 dni, dlatego warto wybrać domową hodowlę- zbyt wczesne oddzielenie od matki może mieć złe skutki zdrowotne dla zwierzątka (odsyłamy tu do Apelu Rumburaka Stowarzyszenia Pomocy Królikom, z szynszylkami sprawa wygląda podobnie).



Życzymy owocnych i udanych poszukiwań swojego szynszylowego towarzysza!

Za pomoc w przygotowaniu poradnika składamy serdeczne podziękowania dwójce naszych użytkowników: Diablo oraz hipolog123. :-)
  • 0

"Do not quench your inspiration and your imagination; do not become the slave of your model."
V. van Gogh


458966ff1b.png


#2 Ethelen

Ethelen

    Wyspecjalizowana służba jaśniepaństwa

  • Administracja
  • 3458 postów
  • Wiek: 30
  • Płeć:Kobieta
  • LokalizacjaWarszawa
  • Województwo:Mazowieckie

Napisano 03 wrzesień 2014 - 18:30

Podziękowania dla Hipolog i Diablo raz jeszcze :)

Zapraszamy do dyskusji w temacie.
Bardzo prosimy o dyskusje wyłącznie na powyższy temat, każdy off topic będzie usuwany.
  • 0

iske! Iske! Iske! Iske! Iske! Kolme rautaa iskekäähän, teidät iski Ilmarinen!


#3 Diablo

Diablo

    Wydaje mu się, że jest szefem stada

  • Użytkownik
  • 1436 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • LokalizacjaLublin
  • Województwo:Lubelskie

Napisano 07 wrzesień 2014 - 00:02

najzdrowiej dla samicy jest mieć do 2 miotów w ciągu roku,

Ja jeszcze dodam od siebie że to nie powinno być tak że rok w rok 2 mioty. Samica powinna mieć odpoczynek, dwa mioty w roku to jest ogromny wysiłek dla jej organizmu, który nawet po tych dwóch miotach rocznie nie ma zbytnio czasu na regenerację. Dlatego wskazane jest aby samica miała również dłuższe przerwy i jeden miot w roku.
  • 0
Kanguś-Standard
Toffi-Beż Hetero
Puśka-White Wilson Mosaic
Brykiet-Medium Ebony
Escada-Dark/Medium Tan
Yanys-Chocolate




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych